Buat Hal Lagi

Buat Hal Lagi

Lama dah tak update.. Mengenai update yang lepas, (sila baca) aku ada try apply, tapi bila sampai kat payment je, aku cancel. Sebab xde duit lagi nk bayo.. hahaha

Okey, tutup cerita lepas. Buka cerita baru. Selepas kejadian penutupan server secara paksa oleh SKMM beberapa bulan lepas, aku ambil keputusan cari tapak, dan pisahkan tapak pelanggan dan tapak sendiri ku ini. Tapak sendiri ni aku tetapkan untuk kegunaan yang agak tinggi juga lah. Lagipun projek terbesar aku disimpan dalam tapak ini walaupun kebanyakan penggunanya dari seberang!

Kali ini tapak ini bikin masalah. Puncanya enjin yang besar, ada problem. Tak kuat pula tu.. (Apache2). Atas nasihat dan cadangan rakan sekerja di Jakarta, aku menggunakan Nginx sebagai “enjin” baru tapak ini. Ternyata lebih laju dan lebih ringan. tak makan banyak memori. Aku harap enjin baru ini boleh pakai lama..

Dengan sedikit pengubahsuaian, enjin ini mampu menampung WordPress ku ini.. Yes! namun penggunaannya pada Joomla masih agak kucar kacir. Tapi dapat digunakan dengan alternatif yang lain.

P/s – Ada projek baru! MyPasarMalam – ada masa aku cerita, korang masuk la dulu ya!

p/s/s – Rindu Rashid.. tadi dia tido saja..

2 Responses

  1. GraFiQuE says:

    huh, ko dan Rashid ko.. cureng!…

    (isk, pesal la design captcha kat bawah nie.. letak la atas, baru ler last skali submit).. eh, emo lak

  2. PaanMFR says:

    hahahaha..
    nanti2 la aku baiki semula kedudukan ni.

    Sian rashid td duk dalam bilik je..
    Tuan dia klua opis.. kene la tinggal..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *